niedziela, 15 lipca 2012
Podatek akcyzowy - podstawy
Od dnia 1 maja 2004 r. wyroby akcyzowe w Polsce zostały poddane nowemu reŜimowi
prawnemu. Zmiana systemu podatku akcyzowego to konsekwencja przystąpienia Polski do
Unii Europejskiej, skutkująca koniecznością harmonizacji prawa podatkowego w zakresie
akcyzy na wzór dyrektyw unijnych.
Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z
późn. zm.) oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze, z dniem 1 marca 2009 r.
zastępujące dotychczasowe regulacje prawne w zakresie podatku akcyzowego, stanowią
największą zmianę przepisów akcyzowych od chwili, gdy staliśmy się państwem
członkowskim Unii Europejskiej. Potrzeba przygotowania nowej ustawy stanowiła
wypadkową wielu czynników. Z jednej strony konieczność dokonania zmian w przepisach o
podatku akcyzowym wynikała z implementacji rozwiązań dyrektywy Rady 2003/96/WE z
dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych
dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Z drugiej
strony zapisy nowej ustawy wypływały z ponad czteroletnich doświadczeń w stosowaniu
przepisów krajowych, odzwierciedlających idee wspólnego rynku, w szczególności zaś
harmonizację podatków pośrednich na poziomie unijnym.
Do najistotniejszych zmian wprowadzonych nową ustawą o podatku akcyzowym naleŜy w
pierwszej kolejności zaliczyć odmienne od dotychczasowego uregulowanie zasad
opodatkowania akcyzą energii elektrycznej. Zgodnie z nowymi przepisami energia
elektryczna jest co do zasady opodatkowana dopiero na etapie jej wydania nabywcy
końcowemu.
Bardzo waŜną regulacją w nowych przepisach stało się nadanie stawkom podatku
akcyzowego przymiotu trwałości poprzez określenie ich w ustawie.
Kolejną zmianą było odstąpienie od podziału wyrobów akcyzowych na zharmonizowane i
niezharmonizowane. Obecnie ustawa przewiduje opodatkowanie akcyzą wyrobów
akcyzowych i samochodów osobowych. W przypadku samochodów osobowych róŜnica do
poprzedniego stanu prawnego wyraŜa się w tym, Ŝe ustawodawca wprowadził zasadę
jednofazowego opodatkowania i obecnie akcyza od danego samochodu osobowego
niezarejstrowanego na terytorium kraju jest płacona na jednym etapie obrotu.
Bardzo waŜne jest równieŜ to, Ŝe nowa ustawa odeszła od stosowania w obrocie krajowym
Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na rzecz klasyfikacji w układzie
odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN). Przedmiotowa zmiana z jednej strony
zapobiegła ewentualnym sytuacjom, gdy zakres obu ww. klasyfikacji nie pokrywałby się, co
byłoby zjawiskiem niepoŜądanym, z drugiej ułatwiła zarówno przedsiębiorcom działalność w
obrębie wyrobów akcyzowych, jak i organom administracji podejmowanie czynności
słuŜbowych w ramach tego obszaru.
Kolejną fundamentalną zmianą wprowadzaną przez ustawę z dnia 6 grudnia 2008 r. jest
rozdzielenie procedury zawieszenia poboru akcyzy od systemu zwolnień od podatku
akcyzowego. Dotychczasowy system przenikania i nakładania się procedury zawieszenia poboru podatku na system zwolnień akcyzowych powodował wiele wątpliwości. Stąd
wyraźne odseparowanie procedury zawieszenia od systemu zwolnień od akcyzy sprawiło, Ŝe
system przemieszczania wyrobów akcyzowych stał się duŜo bardziej przejrzysty.
Wskazać naleŜy równieŜ na fakt, Ŝe nowa ustawa ucięła ewentualne spory w temacie, kto jest
podatnikiem akcyzy od wyrobów akcyzowych wyprowadzanych ze składu podatkowego poza
procedurą zawieszenia poboru akcyzy, gdy właścicielem tych wyrobów jest osoba inna niŜ
prowadzący skład podatkowy. Podkreślić naleŜy, Ŝe nowe przepisy nie tylko w sposób nie
budzący wątpliwości rozstrzygają sprawę podatnika w wyŜej opisanym przypadku, ale
równieŜ poprzez wprowadzenie tzw. zezwolenia wyprowadzenia w naleŜyty sposób
zabezpieczają interesy Skarbu Państwa.
NaleŜy przytoczyć równieŜ tę zmianę, która z uwagi na udzielony Polsce okres przejściowy
obowiązywać zacznie w dalszej perspektywie czasu. Zgodnie z przyznanym okresem gaz
ziemny został zwolniony z podatku akcyzowego do dnia 31 października 2013 r.
Kolejnymi kluczowymi zmianami, mającymi wpływ na kształt obecnego systemu podatku
akcyzowego, były zmiany wprowadzone ustawą z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o
podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 151, poz. 1013). Ustawa wraz z
pakietem rozporządzeń weszła w Ŝycie z dniem 1 września 2010 r. RównieŜ w przypadku tej
zmiany przepisów główną przesłanką działań legislacyjnych była potrzeba dostosowania
krajowych regulacji do przepisów Unii Europejskiej, tj. dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia
16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej
dyrektywę 92/12/EWG, zwanej równieŜ nową dyrektywą horyzontalną. Do najistotniejszych
zmian wprowadzonych ustawą z dnia 22 lipca 2010 r. zaliczyć naleŜy uregulowanie zasad
przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru
akcyzy z wykorzystaniem Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych
(System EMCS); unormowanie spraw związanych z elektroniczną obsługą zabezpieczeń
akcyzowych; wprowadzenie instytucji zarejestrowanego wysyłającego oraz zastąpienie
instytucji zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca nowym podmiotem,
tj. zarejestrowanym odbiorcą.
W końcu ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i
przedsiębiorców (Dz.U. Nr 232, poz. 1378) z początkiem 2012 r. wprowadziła nowe regulacje
do ustawy o podatku akcyzowym odnośnie opodatkowania węgla i koksu.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz